Een gezonde slaapcyclus

Een gezonde slaapcyclus

Over slaap valt veel te vertellen. Er zijn dan ook niet voor niks zo veel onderzoeken naar gedaan. Maar… wat gebeurt er nu eigenlijk tijdens onze slaap? Wat is een gezonde slaapcyclus?

Wat is een slaapcyclus?

Een slaapcyclus is een cyclus van 5 fases, die in totaal ongeveer 90 tot 120 minuten duurt. Deze cyclus doorlopen we een aantal keer per nacht. Hoe langer we slapen hoe korter de cyclus wordt, de eerste 3 cycli worden om die reden dan ook wel de kernslaap genoemd.

Slaapcyclus blog

De 5 fases van een slaapcyclus

  • De inslaapfase: dit is de fase tussen wakker zijn en slapen. Het begin van een slaapcyclus. We noemen dit ook wel dommelen. In deze fase worden onze hersenen al wat rustiger. Gemiddeld duurt de inslaapfase ongeveer een kwartier.
  • De lichte slaap: de naam zegt het al. We zijn nog niet diep in slaap en kunnen nog vrij gemakkelijk wakker worden van geluid of aanraking. Dit duurt doorgaans iets minder dan een uur en is daarmee de langste fase in de slaapcyclus.
  • De overgang naar diepe slaap: dit is een korte fase van ongeveer 5 minuten waarin onze ademhaling en hartslag regelmatig wordt en onze spieren ontspannen.
  • De diepe slaap: In deze fase worden we moeilijker wakker. We zijn echt in diepe slaap. We komen fysiek totaal tot rust. Dit duurt ongeveer 20 minuten.
  • REM-slaap: onze hartslag en ademhaling worden onrustiger. Onze ogen zijn voortdurend in beweging. REM staat dan ook voor Rapid Eye Movement. Deze fase is erg belangrijk voor ons emotioneel herstel en verwerking van gegevens. Een heel belangrijk onderdeel van onze slaapcyclus dus, misschien wel de belangrijkste! Wanneer we iemand in zijn of haar remslaap wakker maken kan dit een groot effect hebben op het humeur en hoe iemand de nieuwe dag zal ervaren. Tijdens de REM-slaap dromen we vaak, daarom wordt het ook wel de droomslaap genoemd. Deze fase duurt ongeveer 20 minuten.
Slaapcyclus fases

Na elke slaapcyclus worden we heel even wakker, alleen merken we dit eigenlijk nooit. Tijdens zo’n moment van wakker zijn checken we onbewust of we veilig zijn, we moeten plassen of er iets anders is waar we wat aan moeten doen. Is dit niet het geval dan slapen we snel weer door en begint er een nieuwe slaapcyclus.

Onze slaapcyclus als we ouder worden

Wanneer we ouder worden heeft dit effect op onze slaapcyclus en dus de kwaliteit van onze nachtrust. De meeste mensen slapen minder diep wanneer ze ouder worden, dit heeft vooral effect op laatste 2 fases. Hierdoor ontspannen we niet alleen fysiek minder, maar kunnen we de indrukken van de vorige dag ook minder goed verwerken. Ook worden we gemakkelijker wakker dan vroeger, bijvoorbeeld wanneer het licht wordt, bij geluid of bij aanraking. 

Well-Fair

Al 30 jaar is Well-Fair specialist op het gebied van gezond slapen en zitten, met als doel de zelfredzaamheid te vergroten. Omdat slaap een groot effect heeft op ons algehele welzijn, zowel fysiek als mentaal, hebben wij een maatwerk bed ontwikkeld: de LevelFit. Ons LevelFit bed wordt volledig naar uw fysieke kenmerken, wensen en voorkeuren samengesteld. Hierdoor kunnen wij een optimale nachtrust garanderen. We zijn hier zelfs zo zeker van dat wij een 6 maanden slaapgarantie geven. Ligt u niet lekker? Dan lossen we dit op.

Wilt u meer weten over onze bedden? Vraag dan gerust onze gratis slaapcomfort brochure aan. Onze producten bekijken en zelf ervaren? Maak dan een thuisadvies afspraak met onze adviseur of plan een showroom bezoek.

Terug naar overzicht