;

Goede slaaphouding

U bevindt zich hier: BlogGoede slaaphouding

Goede slaaphouding

Alles is makkelijker als we goed slapen. We voelen ons mentaal en fysiek goed, we kunnen meer hebben en hebben energie om dingen te ondernemen. Het bevordert onze concentratie, productiviteit en prestaties overdag. Bij goed slapen hoort ook een gezonde en goede slaaphouding. Hier gaan we graag wat dieper op in, want door een goede houding kunt u klachten voorkomen.


Wat is de beste slaaphouding?

Het beste is om op uw rug te slapen. Hierbij hoeft uw hoofd niet gedraaid, wordt uw gewicht goed over uw matras verdeeld en is de maximale druk op uw spieren en ander weefsel lager dan wanneer u bijvoorbeeld op uw zij slaapt. Het zorgt voor een neutrale positie van het hoofd, de nek en de wervelkolom, waardoor dit alles zich goed kan ontspannen. U heeft ook minder kans om in een ongemakkelijke houding te rollen, wat voor een pijnlijke nek of spieren kan zorgen.
Fysiek gezien is er niks aan te merken op rugslapen, het enige nadeel is dat u meer kans hebt om te gaan snurken. Dit komt doordat de tong naar achteren valt, waardoor een deel van de luchtpijp wordt geblokkeerd.

Andere lighoudingen

Het grootste gedeelte van de mensen slaapt op hun zij. Dit kan een goede slaaphouding zijn. Het fijne van zijslapen is dat het kan helpen tegen stress en lage rugpijn. Minder prettig is dat het extra druk geeft op de maag en longen, het is dus niet lekker liggen bij misselijkheid of maagzuur. Overigens is op de linkerzijde slapen beter, dit komt door de verdeling van de organen en de druk die hierop ontstaat wanneer u op uw rechterzijde slaapt. Wanneer u op uw zij slaapt, is het raadzaam om uw bovenste arm op uw zij te laten rusten. Hierdoor worden er geen zenuwen en bloedvaten bekneld, het voorkomt een slapende arm of zenuwpijn.

Een klein gedeelte van de mensen slaapt op de buik. Veel mensen die denken dat ze buikslapers zijn, draaien echter in hun slaap alsnog, waardoor ze op hun zij of rug komen te liggen. Liggend op de buik is geen goede houding om te slapen. Doordat het hoofd volledig naar links of naar rechts gedraaid moet worden, wordt de wervelkolom zwaar belast. Deze is namelijk nooit echt ontspannen. Vaak slapen buikslapers met hun armen onder het kussen, dit kan zenuwpijn veroorzaken.
Het aanpassen van uw slaaphouding is lastig, maar het kan wel. De aanhouder wint, dus blijf oefenen met een andere beginpositie als u gaat slapen.

Goede nachtrust

Een goede slaaphouding en goede nachtrust hebben invloed op de bloedcirculatie in onze hersenen, de stabiliteit van de wervelkolom, gewrichten, zuurstoftoevoer, spierherstel, ons hart en de bloeddruk. Goed en genoeg slapen is dus echt belangrijk.
We kunnen ons nog zo bewust zijn van onze houding en hoeveel we slapen, als we geen goed en passend matras hebben, dan hebben we er veel minder aan. De dag doorkomen met rugpijn, omdat uw matras niet bij u past, is heel vervelend. Een matras moet dus op uw lichaam en slaapgedrag aangepast zijn.

Bij Well-Fair maken we niet alleen het matras op maat, maar ook de boxspring wordt op uw persoonlijk behoeftes afgestemd. Wij maken dus een seniorenbed op maat. Dit gebeurt door middel van ons uniek inmeetsysteem waarin we 9 inmeetpunten meenemen. We zorgen er op deze manier voor dat de druk evenredig verdeeld is en dat uw lichaam de juiste ondersteuning ervaart. U zult merken dat, als u een goed matras heeft wat helemaal bij u past, het makkelijk is om uw slaaphouding aan te passen.

Wij schreven al eens een blog met 5 ontspanningstips voor een goede nachtrust. Heeft u moeite met slapen, omdat bijvoorbeeld uw hoofd te vol zit? Neem deze blog dan eens door.
Wil u meer weten over onze matrassen en bedden? Vraag dan de gratis brochure aan of maak een afspraak met een van onze thuisadviseurs.