10 Tips tegen snurken

U bevindt zich hier: Blog10 Tips tegen snurken

10 Tips tegen snurken

Snurken kan heel vervelend zijn. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor de persoon die naast u slaapt! Meestal is het heel onschuldig, maar soms kan het ook ernstigere problemen aangeven. Sommige mensen hebben er alleen last van bij een verkoudheid, anderen hebben er elke nacht last van.

Oorzaken van snurken

Door vernauwing van ons luchtwegen kunnen we gaan snurken. Dit kan plaatsvinden achterin de keel, vaak bij het zachte verhemelte en de huig. Als u een rugslaper bent, is de kans groter dat u snurkt, omdat de tong en de amandelen in de keel naar achter zakken. We ontspannen immers tijdens de slaap.
Hieronder hebben we 10 tips voor u die kunnen zorgen dat u minder of helemaal niet meer snurkt:

meneer kan niet slapen
  1. Slaap op uw zij in plaats van op uw rug. Doordat u op uw rug slaapt, zakt de tong naar achteren, hierdoor worden de luchtwegen vernauwd waardoor snurken kan beginnen.
  2. Bent u een roker? Stoppen met roken is dan een goed idee. Niet alleen omdat het veel gezonder is, maar ook omdat snurkklachten erdoor kan verminderen. Roken kan zorgen voor irritatie in de keelholte en de luchtwegen hebben er flink onder te lijden.
  3. Slaap- en ontspanningsmedicatie kunnen een oorzaak zijn van snurken. Indien u deze middelen gebruikt, informeer dan eens bij uw huisarts of u kunt afbouwen of dat er andere alternatieven zijn.
  4. Bent u verkouden of heeft u last van allergieën? Dan kunt u gebruik maken van neusspray. Deze is bij de drogist verkrijgbaar of u kunt overleggen met uw huisarts of apotheek welke neusspray geschikt kan zijn.
  5. Drink weinig, of helemaal geen alcohol. Alcohol kan de klachten verergeren.
  6. Gebruik een goed hoofdkussen. Door het juiste hoofdkussen zal u minder snel op uw rug gaan liggen en hebben uw nek en schouders de juiste ondersteuning.
  7. Zorg voor een gezond lichaamsgewicht. Mensen met overgewicht hebben vaker met snurken te maken dan mensen met een lager lichaamsgewicht. Het is raadzaam om op een gezonde manier gewicht kwijt te raken, hiervoor kunt u uw huisarts benaderen.
  8. Gebruik een anti-snurk neusbeugel. Deze zorgt ervoor dat u makkelijk kunt ademen tijdens uw slaap.
  9. Bent u echt een hardnekkige snurker, dan kunt u overwegen om naar een slaap- en apneu kliniek te gaan. Hier kan worden onderzocht wat de reden is dat u snurkt en wat eraan gedaan kan worden.
  10. ​​​​​​​Ga naar uw huisarts, als u naast het snurken, last hebt van pijn op de borst of als uw ademhaling soms stopt tijdens het slapen.
Mevrouw in een Well-Fair bed

Well-Fair oplossingen

We horen onze klanten regelmatig over snurk-gerelateerde klachten. Doordat onze bedden volledig op maat worden gemaakt, kunt u comfortabel en gezond op uw zij slapen. Hierdoor wordt u uitgerust en fit wakker! Enige tijd geleden hebben we een blog geschreven over een goede slaaphouding. Hier vindt u ook meer handige tips over hoe u het beste kunt slapen of hoe u slaapgewoontes kan veranderen.
Wilt u meer weten over onze bedden en wat wij voor u kunnen betekenen? Vraag dan gerust een gratis brochure aan!